(Video) Keadaan Sel Darah Selepas Menerima Vaksin Pfizer, Astrazaneca & Sinovac

Vaksīn adalah salah satu bentuk ikhtiar yang dibuktikan melalui sains perubatan. Melalui kajian-kajian yang telah dijalankan, vaksīn dibina untuk mencegāh sesuatu pēnyakīt.

Pakar virologi dari Universiti Malaya (UM), Prof Dr Sazaly Abu Bakar menjelaskan, persepsī kononnya pengambilan vaksīn akan memastikan penerimanya tidak lagi dijāngkītī vīrus CŌVĪD-19 adalah salāh faham.

Beliau berkata, penerima vaksīn masīh boleh dijangkītī, namun kebarangkalian untuk mendapat gējala terūk dan memerlukan rawatān adalah rendah berbanding individu yang tidak menerima vaksīn.

“Peranan vaksīn bukan untuk halang jangkītan. Itu salāh. Vaksīn adalah untuk kita memiliki sistem imun yang kuat supaya sekiranya kita dijangkītī, gejāla tidak terūk.

“Jadi, kebarangkalian untuk kita memerlukan rawātan rapi di hospital hampir tiada, dan kebarangkalian pesakīt meninggāl dunia akibat dijangkītī CŌVĪD-19 juga berkurangan.

“Penerima vaksīn masih boleh dijāngkītī dan menyebarkan vīrus itu. Jadi jangan ingat kita sudah kebal selepas mendapat vaksīn,”

Nak tahu apa terjadi dengan sēl darāh kita setelah menerima vaksīn. Jom lihat video dibawah

PFIZER

ASTRAZANECA

SINOVAC

MEMPERBANYAK BERSHALAWAT DAPAT MENOLAK DATANGNYA THĀ’ŪN & BALĀ-BALĀ
‏‏‎
Jika anda terpaksā dan tidak boleh #STAYATHOME karena harus keluar mencari nafkah di luar sana demi kelangsungan hidup anak isteri, berhati-hatilah dan jangan biarkan lisan anda berhenti untuk memperbanyak membaca selawat ke atas Baginda Nabi صلى الله عليه وسلم   karena:

قال الإمام ابن حجر – رحمه الله – :
مِن أعظم الأشياء الدافعة للطاعون وغيره مِن البلايا العِظام كثرة الصلاة على النبي ﷺ
|[ بذل الماعون (ص ٣٣٣) ]|

Imām Ibnu Hajar al-‘Asqalāniy رحمه الله  berkata:

“Sebagian hal terbesar yang bisa menolak datangnya thā’ūn dan balā-balā besar lainnya, adalah memperbanyak berselawat kepada Baginda Nabi صلى الله عليه وسلم

Syaikhul Islam Zakariya al-Anshari mengutip dari al-Imâm Ibn Hajar Al-Asqalani:

وعن بعض الصالحين ان من اعظم الاشياء الدافعة للطاعون وغيره من البلايا العظام كثرة الصلاة على النبي صل الله عليه وسلم

Diriwayatkan dari sebagian orang-orang shalih bahwa diantara sesuatu penangkāl terbesar tha’un dan balā’-balā’ besar adalah memperbanyak membaca selawat kepada Nabi صلى الله عليه وسلم .

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه bersabda : “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @genganakmuda dan @viralmalaysiaku

Oleh : Viral Malaysia Ku

Related articles