Teknik Buat Bancuhan Ikan Celup Tepung Yang Halus, Rangup Dan Sedap

Ikan celup tepung memang sedap. Kena pula ikan segar, memang terasa manis isinya! Bila buat secara homemade, kadang-kadang nak dapatkan bancuhan tepung yang betul tu agak susah. Ada kalanya, ikan kelihatan rangup semasa baru angkat, tapi lepas tu, dah lembik. Tak sedap la kan? Jom cuba petua perkongsian saudari Nor Syahidah ni. Nampak sedap!

Nampak tak? Tengok je pun dah tau sedap..
  • Tepung beras secukupnya – ikut jumlah ikan
  • 1 biji telur – jika guna ikan banyak, tambah jumlahnya
  • Serbuk kunyit
  • Kapur makan
  • Garam secukup rasa
  • 2 @ 3 ketul ais – bergantung kepada kepekatan tepung

CARA-CARA PENYEDIAAN:

1. Satukan tepung dan telur. Gaul sebati.
2. Dalam bekas berlainan, satukan kapur makan, serbuk kunyit dan air. Adun sebati.
3. Tambahkan garam dengan secukup rasa.


4. Akhir sekali, tambahkan ais. Gaul rata. Pastikan bancuhan tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.

5. Bolehlah celup ikan dan goreng hingga masak. Hasilkan kerak ikan celup tepung anda akan jadi lebih halus dan lebih rangup.

HASILNYA

Inilah hasilnya.. sedapnya .. selamat mencuba

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda : “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @viralmalaysiaku untuk artikel-artikel yang lebih menarik

Oleh : Viral Malaysia Ku
Kredit/Foto: Nor Syahidah via Rasa, Rencah Rasa

Related articles