Para Isteri Usahakan Untuk Amalkan, Agar Allah Jaga Anak-anak Dan Suami Kita Walau Dimana Mereka Berada

Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin, Allah Yang Maha Menjaga dan Allah Yang Maha Memelihara. Kedua-dua nama seakan-akan sama maknanya jika dibaca selapis. Namun apabila digabungkang ketika dalam doa, ia membawa keyakinan yang jitu kepada Allah bahawa Dia PASTI akan menjaga apa saja yang kita minta dilindungkan.

Kebanyakan ibubapa cuba untuk menjaga anak-anak, maka inilah teknik terbaik untuk melindungi anak-anak. Serahkan anak kepada Allah Ya Waliy Ya Wakil Ya Baari’ Ya Hafiz Ya Muhaimin.

Caranya zikir 5 nama Allah tersebut empat puluh kali (40x) setiap pagi dan diiringi dengan bicarahati,

“Ya Allah, aku serahkan anakku __nama__ kepadaMu yang Maha Mentadbir, Maha Mengurus, Maha Mengatur Agenda, Maha Menjaga dan Maha Memelihara. Sesungguhnya aku tidak berdaya menguruskan dan melindungi anakku.”

Kenapa perlu serahkan anak kepada Allah pula? Bukankah Allah beri kita anak untuk Kita jaga? Bukankah anak tanggungjawab Kita?

Ibu-ibu, ayah-ayah sekalian…

Penyerahan itu di hatimu bukan di gerak gerimu.

Di dalam surah Ali-Imran ayat 35 & 36 ada menerangkan cara-cara kita perlu membuat penyerahan kepada Allah.

Ayat 35:

Ketika isteri ‘Imran berkata: “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku menazarkan kepada Engkau anak yang dalam kandunganku menjadi hamba yang saleh dan berkhidmat (di Baitul Maqdis). Karena itu terimalah (nazar) itu dari padaku. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Ayat 36:

“…. Sesungguhnya aku telah menamai dia Maryam dan aku mohon perlindungan untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada syaitan yang terku-tuk.”

Ibu-ibu, ayah-ayah…

Apabila kita menyerahkan urusan anak kepada Allah, kita akan diberi energy yang cukup luar biasa dalam mendidik, membimbing, menjaga, menyayangi, memantau dan mengurus anak. Kerana Allah boleh memberi full energy kepada kita sebab kita lah kha-dam/khalifah Allah untuk menzahirkan sifat-sifat Allah kepada anak-anak.

#1 – Energy mendidik: ( Ya ‘Alim Ya Hakim Ya Rashid )
#2 – Energy membimbing: ( Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq )
#3 – Energy menjaga: ( Ya Hafiz Ya Muhaimin )
#4 – Energy menyayangi: ( Ya Rahman Ya Rahim Ya Jaami’ )
#5 – Energy memantau: ( Ya Khobir Ya Basir Ya Raqib )
#6 – Energy mengurus: ( Ya Waliy Ya Wakil Ya Baari’)

Ingatlah, kitalah khalifah Allah kepada anak-anak, maka siapa lagi yang kita harapkan untuk menjalankan tugas kita sebagai khalifah jika bukan Allah Ya Somad yang Maha Diperlukan. Laa hawla walaa quwwata illa billah.

Dalam melindungi anak-anak, yang paling utama yang harus dilindungi ialah hatinya iaitu iman dan aqidahnya. Maka, kepada Allahlah tempat kita mohon pertolongan kerana hanya Allah yang Melihat apa yang di dalam hatinya. Allah ya Malik saja yang boleh membolak-balikkan hati. Maka, setelah membuat penyerahan kepada Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin Ya Baari’ memberi kita full energy sebagai ibubapa untuk menjalankan tugas-tugas di atas sebagai jawapan Allah kepada doa kita.

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy, beliau berkata : Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @genganakmuda dan @viralmalaysiaku

Sumber : fizazawawi via air-panas

Related articles