Mesti Anda Tak Percayakan, Rupanya Inilah Punca Lipan Berada Dalam Rumah!

Lipan antara serangga yang boleh dibuat main, kemuculannya di dalam rumah mendatangkan kerisauan kepada penghuninya. Boleh menjadikan tidur tidur seseorang tidak lena dibuatnya. Tākutlah kan kalau tengah-tengah tidur tiba-tiba merayāp pula lipan masuk dalam kain ke seluar.

Sengatan lipan memang berbisā, namun tidak sampai kepada membawa kemātian. Dimaklumakan seseorang itu perlu disengāt sekurang-kurang seribu kali sebelum menyebabkan kemātian disebabkan sengvtan tersebut. Namun begitu ada beberapa keadaan yang perlu diambil serius dan berjumpa doktor jika disengāt lipan

KENAPA LIPAN BOLEH BERADA DIDALAM RUMAH?

Jangan terkejut ! Jika ada benda ni kat rumah korang, paham-paham lah kenapa boleh ada lipan didalam rumah anda?

Berdasarkan satu kajian, lipan selalu ditemui pada tempat yang ada sumber makanan untuknya seperti anai-anai, lipas, labah-labah dan lalat.

Untuk halang lalat dan labah-labah mungkin mudah. Namun dalam kes anai anai tak semua orang mampu nak buat pest control memandangkan kosnya pun ‘boleh tahan’

CARA HALAU LIPAN DARIPADA MASUK RUMAH

Jadi untuk ambil pendekatan terbaik , cara mengelakkan kehadiran lipan adalah dengan memastikan rumah anda bersih dan bebas dari serangga-serangga perosak di atas terutamanya dalam bilik air dan kawasan lembap seperti dapur.

GARAM

Anda boleh gunakan garam dalam menghālau pelbagai serangga perosāk termasuklah.

Taburkan garam pada laluan lipan bagi memastikan ia tidak datang lagi.

Jika garam sudah berkurangan, anda boleh tambahkan lagi sehingga tidak nampak lagi kelibat lipan.

UBAT GEGAT

Ubat gegat sudah cukup terkenal dalam menghalau pelbagai serangga perosāk.

Lipan juga cukup tidak suka dengan baunya yang tajām dan kuat.

Letakkan ubat gegat pada kawasan lembāp atau tempat yang sering menjadi persinggahan lipan.

DAUN PANDAN

Bau daun pandan yang wangi bukan sahaja sesuai diletakkan di dalam hidangan, malah ia juga sesuai digunakan sebagai alat penghālau serangga semulajadi.

Ambil beberapa daun pandan dan hīrīsnya halus-halus bagi menguatkan lagi aromanya.

Letakkan hirisan daun pandan di dalam bekas dan tempatkannya di sekitar kawasan rumah yang sering dilalui lipan.

APA PERLU BUAT JIKA KENA SĒNGAT LIPAN WAKTU TIDUR

Baiklah, andai kata anda sedang tidur, dan tiba-tiba terasa seperti dicucūk objek tajām, anda terjaga dan terlihat lipan. Apa yang perlu anda lakukan?

1. Dengan tenang, cuba “kepung” lipan tersebut. Cari objek tumpul dan ketuk kepalanya beberapa kali sehingga beliau mātī syāhīd. Kalau anda ingin merasa disengāt sekali lagi, bolehlah biarkan ia hidup.

Sebab lipan akan menyengāt mangsānya berkali-kali sekiranya terasa diancam.

2.  Ok, lipan sudah māti dan anda puās. Bagaimana pula dengan tempat sengātan lipan yang sākitnya amat tajām dan mencucūk itu? Segeralah basuh kawasan disengāt lipan dengan sabun antibacterial beberapa kali dan bilas dengan air yang banyak.

3. Tidak perlu dipicit kawasan sengat kerana bisā lipan kebiasaanya tidak merebak. Tindakan memicit kawasan sengat akan menyebabkan ia mudah dijāngkiti kūman dan menyebabkan bīsā masuk lebih dalam menyebabkan sākīt anda lebih lambat pulih.

4. Sengātan lipan terdiri daripada protein yang boleh terurai oleh suhu panas. Sekiranya tempat sengatan anda menjadi bengkāk, rendamkan kawasan tersebut dalam air panas(35-45’C) selama 30minit. Kepada mereka yang dah lama follow doc, doc memang selalu kongsi pasal rendaman air panas ni. Termasuklah kalau disengāt obor-obor, ikan batu, ikan sembilang dsb.

5. Sesetengah lipan menyebabkan kawasan sengat menjadi gātal. Oleh itu, anda boleh dapatkan krim steroīīd seperti Hydrocortīsone untuk mengurangkan gātal dan kesan kemerahan pada kulit.

6. Sengat lipan amat sākīt dan terasa sehingga 48jam lamanya. Dapatkan ubat penahan sākīt jenis NSAIDs seperti tablet Dīclofenac atau ībuprofen. Pastikan anda mendapat nasihat doktor terlebih dahulu sekiranya anda baru pertama kali ingin mengambil ubat ini.

5. Bila anda perlu berjumpa doctor?

  • Jika kesan sengat lipan tidak baik selepas beberapa hari dan semakin bengkāk.
  • Sejurus selepas disengvt, anda dinasihatkan mengambil suntīkān antī-tetanus (kāncing gigi)
  • Beberapa kes sengatan lipan boleh menyebabkan alahan yang teruk.(anaphylaxis reaction) Oleh itu berjumpalah doktor segera untuk penilaian lanjut sekiranya anda mengalami sesāk nafas,pening kepala, sākīt dada, merah seluruh badan dan sakīt yang melāmpau.
  • Anak kecil yang berusia 5 tahun ke bawah serta warga emas yang digīgīt lipan hendaklah dibawa berjumpa doktor dengan segera.

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda : “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @viralmalaysiaku

Oleh : Viral Malaysia Ku
Kredit:  Muhammad Uwais, Mimbar Raudah

Related articles