Lelaki Ini Kongsi Cara Simpan Duit Yang Mudah Dengan Bijak dan Paling Berkesan

Anda pasti setuju apabila dikatakan ramai dalam kalangan kita yayng sedang berusaha untuk membuat simpanan duit. Namun perbagai cara dilakukan namub setiap kali nak laksanakan azam ini pasti ada sahaja halangan dan kesudahannya simpanan tidak mencapat ‘target’.

Sekiranya anda sedang mencari-cari cara ataupun kaedah menyimpan duit dengan berkesan maka, terdapat satu perkongsian di laman Facebook tentang cara yang anda boleh gunakan untuk membuat simpanan duit mencecah ribuan ringgit apabila sampai ke hujung tahun. Nampak cara macam mudah untuk dilaksanakan dan semoga berjaya!

Anda harus membaca dan fahamkan dengan perkongsian cara simpan duit daripada seorang pengguna Facebook bernama Khang Wei.

Memetik perkongsiannya, Kahng Wei berkongsi bagaimana cara nak menyimpan duit yang telah digunakannya untuk menabung duit dengan lebih efektif dan fleksibel yang boleh dicuba oleh sesiapa sahaja.

Menurut Khangwei, pada tahun lepas dia telah bercadang untuk menyimpan duit, walau bagaimanapun setelah sembilan bulan berlalu, dia masih lagi gagal untuk merealisasikan keinginannya untuk menyimpan duit tersebut.

Jadi, Khangwei telah mencuba cara kawannya sendiri iaitu dengan membuat simpanan RM20 pada setiap hari. Walau bagaimanapun, Khangwei merasakan jumlah simpanan sebanyak RM20 itu terlalu tinggi dan begitu membebankan dirinya.

Lalu, Khangwei telah mendapat idea baru selepas memikirkan apakah cara yang terbaik untuk dia terus menabung dengan lebih mudah. Dengan cara ini Khangwei telah berjaya menyimpan duit dengan bijak dan berkesan.

CARA SIMPAN DUIT OLEH KHANGWEI

  • Simpan sekeping duit RM1 dan RM5 di dalam tabung atau di dalam botol pada setiap hari.
  • Sekiranya tiada sekeping duit RM5 di dalam wallet, haruslah digantikan dengan duit RM1 sebanyak 5 keping.
  • Jika tiada RM1 dan RM5 sekeping dalam tangan, jadi, haruslah meletakkan wang bernilai RM10 sebagai ganti ke dalam tabung.
  • Wajib atau perlu simpan dalam tabung RM50 pada setiap kali hari gaji.

Melalui perkongsian Khangwei tersebut, dia menjelaskan yang dia telah mengeluarkan duit simpanannya itu dan mengira jumlah yang telah tersimpan dengan menggunakan tips dan caranya sendiri selepas tiga bulan berlalu.

Ternyata strategi Khangwei itu sangat menjadi kerana dia telah berjaya mengumpul duit yang jumlahnya sama banyak dengan nilai gajinya selama sebulan.

Khangwei turut berpendapat bahawa menyimpan duit di dalam bekas seperti botol air ada kebaikannya yang tersendiri memandangkan dengan cara tersebut dia dapat menghalang dirinya sendiri daripada terus mengeluarkan wang yang telah disimpan itu.

Jika Khang Wei mampu melakukannya, apa lagi alasan yang boleh kita berikan? Pastinya kita juga mampu membuatnya!

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه bersabda : “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @genganakmuda dan @viralmalaysiaku

Oleh : Viral Malaysia Ku
Sumber/Foto : WorldOfBuzzYoy via Recah Rasa

Related articles