Himpunan 7 Doa Nabi-Nabi Apabila Ditimpa Ujian Dan Kesulitan

Antara doa yang tidak akan ditolak pastinya doa yang dipohonkan oleh Nabi-Nabi, iaitu golongan yang sangat dekat dengan Allah SWT. Terdapat banyak kisah Nabi dan Rasul yang diceritakan semula di dalam Al-Quran serta doa-doa yang pernah dipanjatkan oleh mereka. Berikut antaranya:

#1- Doa Nabi Muhammad SAW Supaya Dimasukkan Dalam Urusan Yang Baik

Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan agamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku” (Surah Al-Isra 17:80)

Doa Dilindungi Daripada Bisikan Syai-tan

وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ
وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ

Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hasutan Syai-tan-syai-tan. Dan aku berlindung kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya Syai-tan-syai-tan itu tidak menghampiriku”. (Surah Al-Mu’minun, 23: 97-98)

#2- Doa Nabi Yunus Ketika Dalam ‘Kegelapan’

Daripada Sa’ad bin Abi Waqas RA bahawa Nabi SAW bersabda:

دَعْوَةُ ذِي النُّونِ إِذْ دَعَا وَهُوَ فِي بَطْنِ الحُوتِ: لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، فَإِنَّهُ لَمْ يَدْعُ بِهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ فِي شَيْءٍ قَطُّ إِلَّا اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ

Maksudnya: “Doa Nabi Yunus ketika baginda berdoa di dalam perut ikan paus: “Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau! Maha Suci Engkau! Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menganiaya diri sendiri”. Maka sesungguhnya tidak seorang muslim itu apabila berdoa dengannya untuk sesuatu perkara (masalah) melainkan Allah SWT akan memustajabkan baginya”. [Riwayat al-Tirmizi (3505)][Syeikh Syuaib al-Arna’outh berpendapat sanad hadith ini sebagai hasan]

#3- Doa Nabi Yusuf Agar Diberi Pengakhiran Yang Sempurna

رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ۚ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

“Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian dari kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarku sebahagian dari ilmu tafsiran mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah aja-lku (ketika ma-ti) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh“. (Surah Yusuf, 12:101)

#4- Doa Nabi Luth Agar Diselamatkan Daripada Orang Yang Jahat

رَبِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ

(Nabi Lut berdoa): “Wahai Tuhanku, selamatkanlah daku dan keluarga serta pengikut-pengikutku dari apa yang dilakukan oleh golongan (yang ja-hat) itu.” (Surah As-Syu’ara 26:169)

#5- Doa Nabi Zakaria Agar Diberikan Zuriat

وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika ia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi“. (Surah Al-Anbiya’ 21: 89)

#7- Doa Nabi Musa Agar Diberi Kemudahan Dalam Ucapan

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي

“Musa berkata, Ya Rabbku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku” (Surah Thoha: 25-28)

#6- Doa Supaya Diberi Rezeki Di Saat Tidak Punya Apa-Apa

فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ

“Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan” (Surah Qasas. 28:24)

#7 – Doa Nabi Ayyub Ketika Ditimpa Penyakit

وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Sesungguhnya aku ditimpa penya-kit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani“. (Surah Al-Anbiya’ 21:83)

Amalkanlah doa-doa yang mustajab ini di saat diri ditimpa musi-bah. Sesungguhnya Allah pasti tidak akan mensia-siakan doa daripada hati yang benar-benar mengharap kepadaNya.

#Tambahan – Doa untuk Anak-Anak Rajin Solat

Bagaimana membuat anak-anak solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah?

Seorang sahabat pernah bercerita:

Aku menceritakan satu kisah yang terjadi padaku. Anak perempuanku yang berumur 16 tahun, solat baginya adalah hal yang sangat berat. Pada suatu hari aku berkata kepadanya,

“Bangun solat subuh”, dan aku mengintainya dengan ekor mataku.

Aku melihatnya mengambil sajadah, kemudian melemparkannya ke lantai sudut biliknya. Lama kemudian ia keluar. Aku bertanya kepadanya, “Apakah kamu sudah solat?”

Ia menjawab, “Sudah”

Kemudian aku mencubitnya kerana berbo-hong. Aku benar-benar marah padanya, aku denda dia dan aku menakut-nakutkannya akan siksa Allah, tapi ternyata semua kata-kataku itu tidak ada yang menakutkannya.

Suatu hari, seorang sahabatku bercerita suatu kisah. Suatu ketika ia berkunjung ke rumah seorang saudara dekatnya. Ketika datang waktu solat, semua anak-anaknya langsung bersegera melaksanakan solat tanpa diperintah.

Aku lalu bertanya, “Bagaimana anak-anak kamu solat dengan kerelaan mereka tanpa disuruh?”

Ia menjawab,

“Ada satu doa, sebelum aku menikah aku selalu amalkan dan sampai saat ini pun aku masih tetap berdoa dengan doa tersebut dalam sujudku, saat sebelum salam, ketika solat witir, dan di setiap waktu yang mustajab”

Demi Allah wahai saudaraku. Anakku saat ini telah bekerja sejak aku berdoa dengan doa itu. Anakku itulah yang rajin membangunkan kami dan mengingatkan kami dan adik-adiknya untuk solat.

Alhamdulillah, mereka semua selalu menjaga solatnya. Sampai-sampai neneknya bertandang ke rumah kami, ia tercengang melihat anak perempuanku bangun pagi, kemudian membangunkan kami untuk solat subuh.

Jadi doa apa yang sebenarnya dibaca?

Doa itu adalah dari Surah Ibrahim ayat 40:

“رب اجعلني مقيم الصلاة ِﻭَﻣِﻦ ﺫُﺭِّﻳَّﺘِﻲ ﺭَﺑَّﻨَﺎ ﻭَﺗَﻘَﺒَّﻞْ ﺩُﻋَﺎﺀ”

(Rabbij’alni muqimassolati wamin zurriyati rabbana wataqobbal du’a e)
“Ya Robbku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakan solat. Ya Robb kami , perkenankanlah doaku”
(Surah Ibrahim: 40)

Ya saudara-saudaraku semua, berdoalah untuk anak kita semua. Sebagaimana kita semua tahu bahwa doa ialah senjata seorang mukmin. Kirimkan tulisan ini agar lebih ramai orang yang mengambil iktibar. Semoga Allah merahmati orang yang bersedia untuk dikongsi bersama.

Bacalah selalu doa ini untuk anak-anakmu, biidznillah mereka akan selalu berada dalam penjagaan dan perlindungan Allah Ta’ala . Aamiin Allaahumma Aamiin.

Sebar sebarkan dan selamat beramal

Related articles