Hanya 3 Bahan Dapur, Petua Perangkap Lipas Yang Banyak Dengan Mudah Dan Berkesan

Lipas adalah antara serangga perosāk yang WAJIB ada disetiap kediaman rumah, lipas juga merupakan serangga paling kuat bertahan sejak berzaman lamanya. Ia dikatakan mampu hidup selama beberapa minggu jika bahagian kepalanya di potong!

Lipas merupakan pembawa penyākit. Jika ia menghurungi makanan, ia membawa bersama kumān seperti Sālmonellā, Typhoīd & Kolerā. Ia juga menyebabkan alahan dan serangān astma.

Selain membawa penyākit, lipas guna selalu merimaskan penghuni rumah dengan kehadiran dan bau nya selain merosākkan harta benda.

Jika anda ingin menghapuskan lipas, apakah cara paling mudah, pantas, selamat dan murah untuk memerangkap seterusnya menghāpuskannyā?

Maka perkongsian ini akan kongsikan satu petua mudah untuk memerangkap seterusnya menghāpuskan lipas dirumah anda, dengan murah, muda dan pantas.

BAHAN-BAHAN DIPERLUKAN

  • 3 senduk minyak masak terpakai
  • 2 sudu kecik marjerin/planta
  • 1 sudu kecil susu pekat

Tips : Kuantiti bahan-bahan boleh digandakan mengikut bekas yang hendak digunakan. kebiasaan lipas-lipas bersaiz besar. Lebih besar jumlah bahan dan bekas, lebih banyak lipas dapat diperangkap

CARA PENYEDIAAN

  1. Sediakan satu bekas plastik kosong yang tidak digunakan
  2. Tuangkan 3 senduk minyak masak terpakai, 2 sudu kecik marjerin/planta,1 sudu kecil susu pekat ke dalam bekas plastik tersebut.
  3. Kacau/gaul sehingga ketiga-tiga bahan tadi sebati menjadi satu larutan

Letakkan bekas campuran tadi di mana-mana tempat yang berpontesi untuk memerangkap lipas seperti di kabinet bahan-bahan dapur, di stor penyimpanan barang, di dalam kereta dan lain-lain.

Letakkan bekas tersebut pada waktu malam atau biarkan beberapa hari. Lihatlah hasilnya keesokkan harinya atau beberapa hari selepas itu. Anda pasti akan tersenyum

Hasil tangkapan setelah dibairakan semalaman

Menarik bukan.. Selamat Mencuba!

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda : “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @viralmalaysiaku


Oleh : Viral Malaysia Ku

Related articles