Doktor Ini Kongsi Resipi Kiub Pati Ayam Homemade, Lebih Sihat Dan Tanpa MSG

Kuib pati ayam ataupun stok ayam banyak kegunaannya dalam masakan. Selain menambah perasa dalam sesuatu masakan ia juga menjimatkan masa memasak. Namun kebanyakkan yang dijual dipasaran mengandungi MSG.

Jadi bagi mereka yang risau menggunakannya, sebagai alternatifnya, anda boleh hasilkan sendiri kiub pati ayam menggunakan bahan-bahan segar dan asli. Jadi anda tidak perlu risau lagi, ia sememangnya lebih sihat dan menyedapkan masakan anda.

Jadi ada boleh ikuti perkongsian resepi oleh Dr. Mazliana Mazlan di bawah.

RESEPI KUIB PATI AYAM HOMEMADE

Sambil tidurkan anak pun boleh buat kiub ayam dari ayam dan sayuran sebenar tanpa perasa dan MSG.

Dulu, kiub ayam mesti jadi stok tak pernah putus saya di rumah.

Bubur.

Nasi ayam.

Sup.

Mee hailam.

Nasi goreng.

BAHAN-BAHAN :

  • Ayam tanpa antibiotik dan bebas hormon
  • Bawang besar
  • Bawang putih India
  • Leek
  • Cendawan
  • Bunga cengkih
  • Biji ketumbar
  • Daun bay
  • Garam Himalaya
  • Cuka epal
  • Air

CARA-CARA :

1. Mula-mula kisar ayam. Keluarkan ayam.

2. Kemudian kisar pula sayur. Masukkan semula ayam yang sudah dikisar tadi.

3. Dah siap kisar semuanya masukkan bahan-bahan lain, dan masak 25 minit. Tinggal je, tak payah tunggu depan Thermomix pun.

4. Dah siap masak nanti, kisar bagi hancur semuanya 1 minit.

5. Kalau tiada Thermomix, boleh jugak buat sendiri. Perlu kisar banyak kali untuk betul-betul halus kisarannya.

Boleh jugak buat versi serbuk. Kena bakar lepas dah siap masak. Mana-mana je yang mudahkan korang nak buat dan guna nanti.

6. Masukkan dalam bekas kiub silicon, kemudian bekukan.

Dah siap. Mudah sangat kan.

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @viralmalaysiaku

Oleh : Viral Malaysiaku
Sumber/Foto : Mazliana Mazlan

Related articles