Di Waktu-Waktu Sukar Ini, Amalkanlah Doa Ini Untuk Mengangkat Kesusahan

Dalam suasana keadaan wabāk melanda dunia pada hari ini, ekonomi tidak menentu, ramai yang terjejas pendapatan dan ada dalam kalangan masyarakat khususnya di Malaysia. Ramai yang terkesan disebabkan kehīlangan pekerjaan, hīlang sumber pendapatan, sumber pendapat berkurang, diuji dengan kesakītān, kehīlangan insan tersayang, terpaksā duduk didalam rumah dalam tempoh yang agak lama. Semua ini memungkinkan berlakunya kemurūngan kepada seseorang. Dan kita dapat lihat muktakhir di dada akhbar pada hari ini kes-kes bunūh dirī yang disebabkan kemurūngan dan tekānan hidup.

Berikut nasihat Al Habib kepada mereka yang mengalami kemūrungan sehingga mendengar suara-suara sehingga  menyuruh kepada membūnūh diri.

#1 – Minta perlindungan kepada Allah سبحانه و تعالى‎  daripada gangguan syaītān dengan mengucapkan

“أعوذ بالله من الشيطان الرجيم”

#2 – Menyedari bahawa Allah سبحانه و تعالى‎  tidak pernah menyuruh seseorang membīnāsakan dirinya (menyakītī diri atau membūnūh diri)

#3 – Yakinlah bahawa suara-suara bisikan menyuruh berbuat jahat adalah datang daripada syaītān yang tak boleh untuk dilayan atau ditaati.

#4 – Sibukkan diri dengan perkara yang bermanfaat, dan yang paling utama ialah zikrullah, atau perkara-perkara baik lain seperti meluangkan masa dengan rakan-rakan atau saudara mara.

$5 – Jangan membiasakan diri duduk termenung seorang diri, berfikiran negātīf.

#6 – Perbanyakkan zikir-zikir berikut yang diriwayatkan mempunyai khasiat untuk mengangkat kesedīhān dan kesūsāhan seseorang.

‎لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

dan zikir ini

Seorang sahabat dilihat Rasulullah صلى الله عليه وسلم  wajahnya mūrūng, yang mūrūng ini pastilah kerana tekānan dalam hati. Maka Rasulullah صلى الله عليه وسلم  pun mengajarkan doa ini yang dinamakan doa untuk mengangkat kesūsāhan.

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ
Tiada Tuhan yang berhak disēmbah kecuali Allah Yang Maha Agung lagi Lemah Lembut

‎لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
Tiada Tuhan yang berhak disēmbah kecuali Allah Tuhan pemilik Arasy yang agung

‎لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ
Tiada Tuhan yang berhak disēmbah kecuali Allah Tuhan pemilik langit dan bumi

‎وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ
pemilik Arasy yang mulia

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه bersabda : “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @genganakmuda dan @viralmalaysiaku

Oleh : Viral Malaysia Ku

Related articles