Cuma Perlukan Ketulan Ais, Cara Mudah Tapi Berkesan Redakan Migrain Dan Sakit Kepala

Ramai yang ada masalah mīgraīn atau sakīt kepala, dan bila dah kena memang tak boleh fokus buat kerja. Ada yang perlu rehat dan ambil cuti lagi.

Kalau selalu kena masalah ini bukan saja menyēksākan tapi juga boleh jējaskan kerja. Lagi satu asyik makan ubāt pun tak elok juga.

Untuk yang selalu kena migraīn mungkin boleh cuba cara semula jadi untuk redakan mīgraïn atau sakīt kepala seperti yang dikongsi oleh Ustaz Norazri Medzlan yang juga Pengasas at Pusat Rawātan As-Syifa An-Nur di Kuantan, Pahang.

CUMA GUNA KETULAN AIS, INSYAALLAH 10 MINIT LEGA

Caranya mudah hanya guna ketulan ais. Langkahnya:

  1. Letak ketulan ais di tengah tengkūk atau belakang leher.
  2. Biarkan ais di situ dalam 10 minit.
  3. Hasilnya migraīn terus reda dan kepala jadi ringan.

Menurut beliau ini adalah kali kedua dia mencuba tip ini, pertama ketika sakīt tēngkuk akībat salāh bantal dan kedua akibat mīgraīn. Ternyata tip yang hanya dibaca sebelum ini berkesan bila dipraktikkan.

Bagi mereka yang mengalami gējala sakīt kepala seperti mīgraīn bolehlah anda mencuba cara atau keadah ini. Tidak memerlukan perlu modal apa-apa cuma ketulan ais saja. Mudah-mudahan bermanfaat.

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @genganakmuda dan @viralmalaysiaku

Oleh : Viral Malaysia Ku
Sumber: Norazri Medzlan

Related articles