Cara Mudah Masak Telur Rebus Tanpa Air. Hasilnya Telur Masak Cantik Dan Tak Pecah

Telur rebus kebiasaanya dimasak mengguna periuk yang berisi air kemudian direbus sehingga telur ini masak sepenuhnya. Namun cara kali ini agak berbeza dan cukup mudah tetapi hasilnya telur masak cantik dan tidak pecah. Selain menjimatkan tenaga dan masa, nak kopek kulit telur pun senang. Yang penting, telur harus dibasuh dahulu.

Ini yang dikongsikan oleh Puan Rozzana Junid, hasilnya jimat masa jimat tenaga. Tak sampai 5 minit masak elok tanpa ada cacat cela, pecah dan sebagainya. Nak kupas Kulit pun senang.

CARA MASAK TELUR REBUS TANPA MENGGUNAKAN AIR

Cara Mudah rebus telur tanpa air. Tak sampai 5 minit masak elok tanpa ada cacat cela, pecah dan sebagainya. Nak kupas Kulit pun senang. Nak kupas Kulit pun senang.

Basuh telur dulu ya

CARA-CARANYA :

1. Lapik rice cooker dengan dua helai tisu. Renjiskan air supaya tisu lembab, kemudian susun telur. Hidupkan suis dan biarkan butang suis naik sendiri.

2. Biarkan sebentar dan baru buka penutup periuk. Sejukkan dahulu sebelum dikupas.

HASILNYA

Taraaaa siap dan cantik kejadian nya.

Nak kupas pun mudah je

Mudahan bermanfaat, selamat mencuba!

والله أعلم بالصواب

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy رضي الله عنه, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه bersabda : “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami @viralmalaysiaku

Oleh : Viral Malaysia Ku
Sumber : Rozzana Junid  via Icook Asia, Rencah Rasa

Related articles