Adakah Boleh Solat Sunat Bagi Orang Yang Belum Selesai Qadha Solat?

Adakah boleh solat sunat bagi orang yang belum selesai qadha solat?

Oleh : Ustaz Muhd Shahir

Alfaqir bertanyakan kepada Syeikh Toha حفظه الله ورعاه adakah ada qaul yang membolehkan bagi orang yang qadha solat tetapi ingin melaksanakan solat sunat kerana merasakan banyak terlepas ibadah sunat.

Kita lihat dahulu, bagaimana perbahasan asalnya. Di dalam kitab إعانة شرح فتح المعين ada menyebutkan:

  {من مر ( بفائت ) وجوبا إن فات بلا عذر فيلزمه القضاء فورا  {ويبادر

قال شيخنا أحمد بن حجر رحمه الله تعالى والذي يظهر أنه يلزمه صرف جميع زمنه للقضاء ما عدا ما يحتاج لصرفه فيما لا بد منه وأنه يحرم عليه التطوع ويبادر به ندبا إن فات بعذر كنوم لم يتعد به ونسيان كذلك

{أي مع صحته، خلافا للزركشي {قوله: وأنه يحرم عليه التطوع

“Dan hendaklah iaitu WAJIB bersegera menqqadha solat fardu yang terlepas sekiranya solat yang terlepas itu BUKAN KERANA U’ZUR, maka hendaklah segera mengadhakannya.”

Berkata Syeikhuna Ahmad bin Hajar Rahimahullah:

“Telah jelas bahawa seseorang itu perlu menggunakan masanya untuk mengqadha semula kecuali masa untuk menunaikan perkara lain yang perlu .

Dan HA’RAM baginya mengerjakan solat sunat .

Sunat BERSEGERA qadha sekiranya solat fardu yang terlepas itu disebabkan kerana uzur yang bukan disengajakan dan begitu juga kerana lupa .”

Perkataan [dan Ha’ram baginya mengerjakan solat sunat] iaitu beserta sah solatnya..

(iaitu sah buat solat sunat dalam keadaan masih ada lagi solat fardu yang belum diqadha)

Pandangan ini pula berbeza dengan Imam Ar-Zarkasyi (yang mengatakan tidak sah solat sunatnya)

Kita lihat pula pandangan yang meringankan.

Syeikh Toha menaqalkan pandangan dari kitab بغية المسترشدين yang menyebutkan pandangan Imam Abdullah Alawi Al-Haddad bahawa:

Harus juga melaksanakan solat sunat walaupun masih ada lagi solat fardu yang belum selesai qadha.”

Pandangan ini adalah tidak keras yang sangat memberi harapan bagi mereka untuk teruskan mengqadha solat fardu disamping mengerjakan solat sunat

Teks penuh tersebut seperti dalam gambar.

والله تعالى ورسوله وأهل العلم أعلم

Rugi Kalau Solat 5 Waktu, Tapi Tak Solat Sunat Rawatib! Amat Besar Ganjarannya

Apakah solat sunat rawatib? Bagaimana cara mengerjakannya? Panduan ini akan membimbing anda melakukan solat rawatib secara mudah, dan boleh difahami oleh semua orang. Apa yang terbaik dalam panduan ini:

Anda akan dibimbing langkah demi langkah sehingga selesai. Setiap bacaan juga dipermudahkan dalam ejaan rumi.

Tanpa buang masa mari kita ikuti panduan ini..

PENGENALAN SOLAT RAWATIB

Solat sunat rawatib ialah solat sunat yang dikerjakan sebelum dan selepas solat fardu sebagai pelengkap atau tambahan untuk menampung kekurangan semasa mengerjakan solat fardu.

Solat Sunat Rawatib ini adalah satu sunat muakkad, iaitu yang amat dituntut dan digalakkan.

Solat sunat Rawatib ini dituntut ke atas orang Islam yang mukallaf dan dilakukan secara rela hati serta kemahuan sendiri

Apabila dilakukan dijanjikan pahala dan ganjaran oleh Allah S.W.T.

Jika ditinggalkan pula tidak membawa kepada apa-apa do-sa.

Sunat Rawatib ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja, termasuk golongan musafir yang mendirikan solat fardu secara qasar.

Sunat Rawatib tidak didahului dengan azan ataupun iqamah.

Sunat Rawatib ini juga didirikan secara bersendirian (munfarid),dan tidak didirikan secara berjemaah.

Solat sunat rawatib juga dikenali dengan nama:

Solat Sunat Qabliyyah (solat sunat yang didirikan sebelum solat fardu)
Solat Sunat Ba’diyyah (solat sunat yang didirikan selepas solat fardu)
Solat sunat ini dikerjakan secara individu dan bukan berjemaah.

Solat sunat rawatib terbahagi kepada dua bahagian iaitu sunat muakkad dan sunat bukan muakkad (Ghairu Muakkad)

Sunat muakkad bermaksud sunat yang amat digalakkan untuk diamalkan iaitu:

  • Dua rakaat sebelum fardu Zohor dan dua rakaat sesudahnya
  • Dua rakaat sesudah fardu Maghrib
  • Dua rakaat sesudah fardu Isyak
  • Dua rakaat sebelum fardu Subuh, tidak ada sunat rawatib sesudahnya.

Sunat bukan muakkad (Ghairu Muakkad) bermaksud kurang sedikit fadilat berbanding sunat muakkad, iaitu:

  • Dua rakaat sebelum fardu Zohor dan dua rakaat sesudahnya (selain daripada yang sunat muakkad di atas)
  • Empat rakaat sebelum fardu Asar dengan dua salam, tidak ada sunat rawatib sesudahnya.
  • Dua rakaat sebelum fardu Maghrib.
  • Dua rakaat sebelum fardu Isyak.

Lafaz Niat & Cara Mendirikan Solat Sunat Rawatib

Di bawah ini adalah langkah demi langkah untuk mengerjakan solat sunat rawatib untuk setiap waktu solat fardu:

SOLAT SUNAT RAWATIB WAKTU ZOHOR

Cara melakukan solat sunat rawatib Qabliyyah di waktu fardu Zohor ialah sesudah azan Zohor dan sebelum iqamat. Kerjakan sunat rawatib Zohor yang sunat muakkad dahulu. Lafaz niatnya adalah:

Usolli sunnatal zuhri rak’ataini qabliyyatan lillahi taala

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat sebelum Zohor dua rakaat kerana Allah Taala

Kerjakan solat sunat ini sebagaimana solat sunat dua rakaat yang lain. Selepas salam, sekiranya berkeinginan atau masih mempunyai masa (iqamat belum dilaungkan), terus berdiri untuk mengerjakannya dua rakaat sunat rawatib sebelum zohor yang bukan muakkad.

Niat dan cara mengerjakannya adalah sama sebagaimana solat sunat rawatib sebelum Zohor yang muakkad.

Selesai solat sunat, barulah dikerjakan solat fardu Zohor.

Sesudah selesai solat fardu Zohor dan sesudah bacaan wirid dan doa, kita berdiri lagi untuk mengerjakan solat sunat rawatib Ba’diyyah selepas fardu Zohor yang sunat muakkad.

Lafaz niatnya: Ba’diyyah zohor

Usolli sunnatal zuhri rak’ataini ba’diyyatan lillahi taala

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat selepas Zohor dua rakaat kerana Allah Taala

Cara mengerjakannya sama sebagaimana solat sunat dua rakaat yang lain. Selepas salam, sekiranya kita mahu menambah amal, bolehlah dikerjakan solat sunat rawatib selepas Zohor yang sunat bukan muakkad. Niat dan caranya sama seperti solat sunat rawatib selepas Zohor yang sunat muakkad.

SOLAT SUNAT RAWATIB FARDU ASAR

Cara melakukan sunat rawatib di waktu asar fardu asar ialah sesudah azan asar dan sebelum iqamat. Kerjakan sunat rawatib Asar sebanyak dua rakaat. Lafaz niatnya:

Usolli sunnatal asri rak’ataini qabliyyatan lillahi taala

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat sebelum Asar dua rakaat kerana Allah Taala

Kerjakanlah solat sunat ini sebagaimana solat sunat dua rakaat yang lain. Selepas salam, sekiranya berkeinginan atau masih mempunyai masa (iqamat belum dilaungkan), terus berdiri untuk mengerjakan sekali lagi sunat rawatib sebelum Asar.

Lafaz niat dan caranya sama sebagaimana sebelumnya.

Tidak ada solat rawatib selepas solat fardu Asar.

SOLAT SUNAT RAWATIB WAKTU FARDU MAGHRIB

Cara melakukan sunat rawatib di waktu fardu Maghrib ialah sesudah azan Maghrib dan sebelum iqamat. Kerjakan sunat rawatib Qabliyyah Maghrib sebanyak dua rakaat.

Lafaz niat:

Usolli sunnatal maghribi rak’ataini qabliyyatan lillahi taala

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat sebelum Maghrib dua rakaat kerana Allah Taala.

Kerjakan solat sunat ini sebagaimana solat sunat dua rakaat yang lain.

Selepas solat fardu Maghrib dan sesudah bacaan wirid dan doa, kerjakan solat sunat rawatib Ba’diyyah selepas fardu Maghrib. Caranya sama sebagaimana sunat dua rakaat yang lain. Lafaz niatnya ialah:

Usolli sunnatal maghribi rak’ataini ba’diyyatan lillahi taala

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat selepas Maghrib dua rakaat kerana Allah Taala.

SOLAT SUNAT RAWATIB FARDU ISYAK

Cara melakukan solat sunat rawatib di waktu fardu Isyak ialah sesudah azan Isyak dan sebelum iqamat. Kerjakan sunat rawatib Qabliyyah Isyak sebanyak dua rakaat. Lafaz niatnya:

Usolli sunnatal isyak’i rak’ataini qabliyyatan lillahi taala

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat sebelum Isyak dua rakaat kerana Allah Taala.

Kerjakanlah solat sunat ini sebagaimana solat sunat dua rakaat yang lain.

Selepas solat fardu Isyak dan sesudah bacaan wirid dan doa, kerjakanlah solat rawatib Ba’diyyah selepas fardu Isyak.

Caranya sama sebagaimana sunat dua rakaat yang lain.

Lafaznya adalah:

ba’diyyah isyak

Usolli sunnatal isyak’i rak’ataini ba’diyyatan lillahi taala

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat selepas Isyak dua rakaat kerana Allah Taala.

Solat Sunat Rawatib Waktu Fardu SUBUH

Solat rawatib di waktu fardu subuh dikerjakan sesudah azan subuh dan sebelum iqamat sebanyak dua rakaat. Caranya sama sebagaimana solat sunat dua rakaat yang lain. Lafaz niatnya:

Usolli sunnatal subhi rak’ataini qabliyyatan lillahi taala

Maksudnya:

Sahaja aku solat sunat sebelum Subuh dua rakaat kerana Allah Taala.

Tidak ada solat rawatib selepas fardu Subuh.

Kelebihan Solat Sunat Rawatib

Solat sunat rawatib tersingkap banyak keistimewaan yang tidak terdapat pada ibadat yang lain. Analogi solat sunat ini seumpama gam yang mampu menampal sesuatu benda yang bocor atau berlubang sehingga kembali menjadi sempurna dan cantik.

Dari Aisyah, Rasulullah SAW bersabda:

Sesiapa yang sentiasa (berterusan) mengerjakan solat (sunat) 12 rakaat, Allah SWT akan membina rumah baginya di syurga, iaitu; 4 rakaat sebelum solat Zuhur dan 2 rakaat selepas Zuhur, serta 2 rakaat sesudah Maghrib, 2 rakaat selepas Isyak dan 2 rakaat lagi sebelum solat Subuh.”

— Hadis riwayat Tirmizi

Rasulullah SAW bersabda:

Sesiapa yang tetap mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas Zuhur sebanyak 4 rakaat maka Allah akan mengha-ramkan dirinya dari api nera-ka”

— H.R. Abu Daud & Tirmidzi

Ibnu Umar meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda;

Semoga Allah merahmati orang yang solat sunat Zuhur empat rakaat.”

— Hadis riwayat Ahmad dan At-Tirmizi

Rasulullah SAW bersabda:

Sesiapa yang solat sunat sebelum Asar 4 rakaat maka Allah akan mengha-ramkan jasadnya dari api nera-ka”

— H.R. At-Tabrani

Inilah keajaiban sunat rawatib dan kita seharusnya merebut pahala dan berusaha menggamit cahaya kebaikan daripada-Nya. Pujuk dan rayu diri dengan meleburkan sikap ma-las kepada gerak hati yang terdorong untuk mendirikan amalan solat sunat itu. Marilah sama-sama kita berikhtiar mengajak diri kita, anak-anak dan saudara agar mencintai sunat rawatib.

Semoga bermanfaat.

والله أعلمُ

Mudah-mudahan perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy, beliau berkata : Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadis Riwayat Muslim : 1893)

Like dan Follow kami di @genganakmuda dan @viralmalaysiaku

Disediakan oleh : abunur@vmk

Related articles