4 Doa Yang Membuat Hari-Harimu, Urusan-Urusanmu Mudah Dan Berkah

Dalam menjalani kehidupan seharian, kita berhajat supaya segala urusan seharian kita dapat berjalan dengan lancar dengan izin-Nya. Oleh sebab itu kita sangat digalakkan untuk memohon, berdoa kepada Allah سبحان و تعالىٰ supaya segala urusan kita dipermudahkan oleh-Nya hatta hatta jika ingin meminta garam atau tali kasutnya apabila ia terpu-tus.

Diriwayatkan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم pernah bersabda:

لِيَسْأَلْ أَحَدُكُمْ رَبَّهُ حَاجَتَهُ حَتَّى يَسْأَلَهُ الْمِلْحَ وَحَتَّى يَسْأَلَهُ شِسْعَ نَعْلِهِ إِذَا انْقَطَعَ

MaksudnyaHendaklah kalian berdoa dan meminta kepada Allah سبحان و تعالىٰ  segala hajatnya, hatta jika ingin meminta garam atau tali kasutnya apabila ia terputus. (Jami’ Tirmizi : 3604)

Sesungguhnya milik Allah lah seluruh khazanah kekayaan, dan tiada Pemberi selain-Nya; maka mintalah apa sahaja dari-Nya hatta perkara-perkara yang ringan, kecil dan re’meh. Sesungguhnya jika Allah سبحان و تعالىٰ tidak memudahkan suatu urusan, nescaya ia tidak akan menjadi mudah untuk kita mendapatkannya. 

Hakikatnya, segala apa yang kita perolehi di dunia ini datangnya daripada Allah سبحان و تعالىٰ .

4 DOA YANG MEMBUAT HARIMU MUDAH DAN BERKAH

Lelaki ini berkongsi 4 doa yang menjadi kebiasaannya berdoa sehari-harian dan sangat terasa (berkesan) doa-doa ini memudahkkan hari-harinya dan memudahkan urusan-urusan beliau. Jom kita ikuti perkongsian ini 

 

#DOA PERTAMA – KETIKA KELUAR DARI RUMAH

Ketika keluar dari rumah ke tempat kerja atau ke suatu tempat, mohonlah agar selalu dalam perlindungan Allah dengan doa :

 

#DOA KEDUA – KETIKA MASUK PEJABAT/TEMPAT KERJA

Ketika sampai ditempat kerja mohonlah agar diberikan kemudahan segala urusan :

#DOA KETIGA – KETIKA MENGHADAP BOS, PEGAWAI ATAS / CLIENT

Ketika ada urusan untuk bertemu dengan pihak atasan misalnya, atau pelanggan, maka mohonlah agar sentiasa tenang, lidah yang fasih agar apa yang kita perkatakan dapat difahami.

#DOA KEEMPAT – KETIKA PULANG KE RUMAH, SAAT MASUK

Saat pulang ke rumah bacalah doa :

Amalkan, saya yakin hari anda akan lagi lebih mudah, lebih berkah… InsyaAllah

Semoga perkongsian ini mendapat manfaat kita bersama. Kongsikan kepada keluarga dan sahabat-sahabat anda !

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ عُقْبَةَ بْنِ عَمْرٍو الْأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِيَ اللّٰهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ.

صحيح مسلم ، كتاب الإمارة ، باب فضل إعانة الغازي في سبيل الله بمركوب وغيره، وخلافته في أهله بخير ، حديث رقم 1893

Daripada Abu Mas’ud ‘Uqbah bin Amriy Al-Anshori Al-Badriy, beliau berkata : Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang dapat menunjukkan suatu kebaikan (kemudian diikuti dan dilakukan kebaikan tersebut oleh seseorang yang lain) maka dia akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya.” (Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 1893)

Like dan Follow kami di @genganakmuda dan @viralmalaysiaku

Disediakan oleh : abunur@vmk

 

 

Related articles